SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO „ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO”
PROGRAM REALIZOWAŁO 7 UCZENNIC KLASI II A i II C:
- Pagórska Oliwia
- Słobodzian Paulina
- Sokołowska Wiktoria
- Struzik Luiza
- Buryło Julia
- Kochańska Klaudia
- Nizioł Klaudia
CELE PROGRAMU;
Podniesienie świadomości , pogłębienie wiedzy dotyczącej zdrowego odżywiania
Poznanie zasad zdrowego odżywiania
Przygotowywanie zdrowych posiłków
Kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie
Integracja społeczności szkolnej
SPOSÓB REALIZACJI;
Lekcje o zdrowym odżywianiu
Ankiety żywieniowe
Warsztaty dla najmłodszych
Stoisko ze zdrową żywnością
Gazetki klasowe
Ulotki dla rodziców
Występy artystyczne, pokaz mody, konkursy
Rywalizacja sportowa
Plakietki i kolorowani dla uczniów
LICZBA UCZESTNIKÓW- 270
LICZBA OSÓB SPOZA SZKOŁY -20
W dniach 23.03.-27.03.2015r. zorganizowaliśmy w naszej szkole, w Zespole Szkół w Osiecznicy w ramach projektu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo” TYDZIEŃ ZDROWIA. Zaplanowaliśmy wiele działań na cały tydzień dla całej społeczności szkolnej – szkoły podstawowej i gimnazjum.
W całej szkole rozwiesiliśmy plakaty edukacyjne, które otrzymaliśmy w pakiecie, a także plakaty informacyjne o zaplanowanych działaniach. Nasze przedsięwzięcia wsparli rodzice, którzy przeznaczyli na cały projekt pieniądze i uczestniczyli w podsumowaniu naszej akcji w czwartek na sali gimnastycznej.
Przez cały tydzień:
- W każdej klasie uczniowie przygotowywali gazetki o zdrowym odżywianiu
- Wychowawcy klas przeprowadzali na lekcjach wychowawczych ankiety żywieniowe
- W każdym dniu tygodnia na długiej przerwie odbywała się rywalizacja sportowa – żonglerka piłką nożną, odbicia piłką siatkową, odbicia w kometkę ( według przygotowanego harmonogramu poniedziałek klasy pierwsze gimnazjum, wtorek klasy drugie , środa klasy trzecie, czwartek klasa V szkoły podstawowej, piątek klasa czwarta i szósta)
W poszczególne dni tygodnia
PONIEDZIAŁEK:
- Odbyła się lekcja dla klasy piątej szkoły podstawowej „Pięć porcji warzyw i owoców. O tym jak włączyć je do jadłospisu” według scenariusza nr 13do programu „Żyj smacznie i zdrowo”
Uczniowie chętnie pracowali na lekcji, pracowali indywidualnie i grupowo. Wypełnili ankiety żywieniowe, karty pracy nr 1, 2, 3, 4, 5 do scenariusza, a także rozwiązywali quiz żywieniowy. Na zakończenie każdy uczeń otrzymał owoce jabłka i pomarańcze.
- Rozpoczęliśmy przeprowadzanie ankiet żywieniowych wśród uczniów gimnazjum. Każdy wychowawca otrzymał ankiety, które miał zrealizować do końca tygodnia.
- Na długiej przerwie na sali gimnastycznej rywalizowały klasy pierwsze gimnazjum
WTOREK
- Na czterech pierwszych godzinach lekcyjnych odbyły się warsztaty „ Owoce i warzywa” dla uczniów klasy I , II A, II B, III szkoły podstawowej. Scenariusz zajęć był następujący:
- 1. Powitanie. Uczniowie wymawiali swoje imię i czytali na kartce „Warzywa i owoce są smaczne i zdrowe”.
- 2. Czytanie i układanie nazw warzyw i owoców w kolejności alfabetycznej. Uczniowie pracowali w dwóch grupach i rywalizowali kto pierwszy odgadnie wszystkie nazwy i ułoży je w kolejności alfabetycznej.
- 3. Odgadywanie zagadek o owocach i warzywach . Po przeczytaniu tekstu uczniowie zgłaszali się, kto pierwszy poznał zagadkę.
- 4. Zapoznanie dzieci z wierszem Ireny Landau „Możecie spytać”
- 5. Rozmowa na temat treści utworu. Uczniowie wymieniali nazwy owoców i warzyw, które zostały zamieszczone w wierszu. Odpowiadali też na pytania: Co to są witaminy? Dlaczego należy spożywać witaminy? Które witaminy były zamieszczone w wierszu? Jakie są jeszcze witaminy? Dlaczego określa się je literami alfabetu? Gdzie najczęściej spotykamy witaminy?
- 6. Wspólne śpiewanie piosenki „ Witaminki, witaminki dla chłopczyka i dziewczynki w wykonaniu zespołu „Fasolki”
- 7. Zabawa w rozpoznawanie owoców i warzyw przy zasłoniętych oczach za pomocą zmysłu węchu i dotyku. Przed zabawa nauczyciel wytłumaczył dzieciom, że otaczający świat można poznawać za pomocą zmysłów wzroku, słuchu, smaku, dotyku, węchu.
- 8. Wspólne rozwiązywanie krzyżówki o owocach i warzywach i utworzenie hasła końcowego.
- W klasach starszych praca w grupach na kartach pracy , w klasach młodszych zabawa owocami i warzywami– rozpoznawanie warzyw i owoców za pomocą zmysłu smaku, węchu i dotyku.
- Wspólne przygotowanie i smakowanie sałatki owocowej.
- Dekoracja uczniów naklejkami. Każde dziecko otrzymało plakietkę wykonana z papieru samoprzylepnego „Warzywa, owoce i soki są na 5”.
- Uczniowie klasy pierwszej otrzymali również karty pracy do pokolorowania w klasach – warzywa i owoce.
ŚRODA
- Uczniowie i nauczyciele przygotowali stoisko ze zdrową żywnością. W skład którego wchodziło:
- Sok Kubuś naturalnie przygotowany
- Sok z zielonej pietruszki i cytryny
- Sok marchewkowy naturalnie przygotowany
- Koktajl truskawkowy
- Babeczki owsiano-bananowe
- Ciasto jabłkowe
- Sałatka owocowa
- Sałatka fitness
- Kanapki z sałatą, serem, ogórkiem zielonym, pomidorem, rzodkiewką i szczypiorkiem
Na zebraniu rodzice otrzymali ulotki o zdrowym odżywianiu
CZWARTEK
- Odbyła się dwugodzinna impreza ogólnoszkolna podsumowująca nasz projekt, dla wszystkich uczniów z naszej szkoły.
Na pierwszej godzinie lekcyjnej odbyła się krótka projekcja filmu „Dlaczego warto jeść owoce i warzywa” – o podobieństwie owoców i warzyw do narządów wewnętrznych człowieka. Następnie odbył się pokaz mody owocowo- warzywnej. Z każdej klasy występował jeden lub kilku uczniów przebranych za owoc lub warzywo. Początkowo prezentowały się dzieci ze szkoły podstawowej a następnie z gimnazjum. Następnie odbyły się trzy konkursy:
- Odgadywanie nazw owoców i warzyw przy zasłoniętych oczach
- Wymyślanie na czas haseł o owocach i warzywach
- Konkurencja specjalna dla nauczycieli- wyszukiwanie błędów ortograficznych w nazwach owoców i warzyw.
Na drugiej godzinie lekcyjnej odbyły się krótkie występy artystyczne każdej klasy, siedem klas szkoły podstawowej i osiem klas gimnazjum. Były wiersze, piosenki oraz kabarety. Po występie klasy II A gimnazjum, która śpiewała piosenkę „Ogórek , ogórek zielony ma garniturek”, wszyscy uczestnicy zostali poczęstowani warzywnymi koreczkami zrobionymi z ogórka i papryki.
Na zakończenie imprezy ogłoszono wyniki na najładniejszą gazetkę w klasach. W gimnazjum wygrała klasa I A, która przygotowała gazetkę ze świeżych warzyw. W szkole podstawowej klasa II a . Ogłoszono również wyniki rywalizacji sportowej w żonglerce piłką nożną, odbiciach w kometkę i piłką siatkową. Oprócz nagród w formie dyplomów zwycięscy otrzymali również w nagrodę owoce i warzywa.
PIĄTEK
- Odbyła się lekcja „ 10 zasad racjonalnego żywienia w pigułce” według scenariusza nr 7 projektu edukacyjnego w klasie II A i II C gimnazjum.
- Obliczono wyniki ankiety i umieszczono na plakacie „Wyniki Polski i naszej szkoły”
- Przekazano innym wychowawcom klas materiały edukacyjne do przeprowadzenia lekcji na temat zdrowego odżywiania.
PODSUMOWANIE
- Cała społeczność szkolna zaangażowała się w projekt edukacyjny „Żyj smacznie i zdrowo”- uczniowie , nauczyciele i rodzice.
- Lekcje o zdrowym odżywianiu odbyły się w szkole podstawowej i w gimnazjum.
- Najmłodsze klasy realizowały projekt na warsztatach
- Przeprowadzone ankiety obrazują stan odżywiania się naszych uczniów
- Uczniom podobało się stoisko ze zdrową żywnością, chętnie kosztowali zdrowe produkty.
- Rywalizacja sportowa zmobilizowała uczniów do bicia rekordów.
- Cała szkoła była pięknie udekorowana- w każdej klasie przygotowane były gazetki o zdrowym odżywianiu.
- Występy artystyczne, pokaz mody owocowo-warzywnej, konkursy pokazały jak uczniowie poprzez zabawę uczą się zasad zdrowego odżywiania,.
- Uczniowie pytają się o następna edycję programu.