Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Osiecznicy

  • Kalendarium

    Piątek, 2024-05-17

    Imieniny: Brunony, Sławomira

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1578918
    • Do końca roku: 228 dni
    • Do wakacji: 35 dni

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO „ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO”

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO              „ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO”

 

PROGRAM REALIZOWAŁO 7 UCZENNIC KLASI II A i II C:

  1. Pagórska Oliwia
  2. Słobodzian Paulina
  3. Sokołowska Wiktoria
  4. Struzik Luiza
  5. Buryło Julia
  6. Kochańska Klaudia
  7. Nizioł Klaudia

CELE PROGRAMU;

Podniesienie świadomości , pogłębienie wiedzy dotyczącej zdrowego odżywiania

Poznanie zasad zdrowego odżywiania

Przygotowywanie zdrowych posiłków

Kształtowanie odpowiedzialności  za własne zdrowie

Integracja społeczności szkolnej

SPOSÓB REALIZACJI;

Lekcje o zdrowym odżywianiu

Ankiety żywieniowe

Warsztaty dla najmłodszych

Stoisko ze zdrową żywnością

Gazetki klasowe

Ulotki dla rodziców

Występy artystyczne, pokaz mody, konkursy

Rywalizacja sportowa

Plakietki i kolorowani  dla uczniów

LICZBA UCZESTNIKÓW- 270

LICZBA OSÓB SPOZA SZKOŁY -20

 

 

                     W dniach 23.03.-27.03.2015r. zorganizowaliśmy w naszej szkole, w Zespole Szkół w Osiecznicy    w ramach projektu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo” TYDZIEŃ ZDROWIA. Zaplanowaliśmy wiele działań na cały tydzień dla całej społeczności szkolnej  –  szkoły podstawowej  i gimnazjum.

W całej szkole rozwiesiliśmy plakaty edukacyjne, które otrzymaliśmy w pakiecie, a także plakaty informacyjne o zaplanowanych działaniach.  Nasze przedsięwzięcia wsparli rodzice, którzy przeznaczyli na cały projekt pieniądze i uczestniczyli w podsumowaniu naszej akcji w czwartek na sali gimnastycznej.

Przez cały tydzień:

  • W każdej klasie uczniowie przygotowywali gazetki o zdrowym odżywianiu
  • Wychowawcy klas przeprowadzali na lekcjach wychowawczych ankiety żywieniowe
  • W każdym dniu tygodnia na długiej przerwie odbywała się rywalizacja sportowa – żonglerka piłką nożną, odbicia piłką siatkową, odbicia w kometkę ( według przygotowanego harmonogramu poniedziałek klasy pierwsze  gimnazjum, wtorek klasy drugie , środa klasy trzecie, czwartek klasa V szkoły podstawowej, piątek klasa czwarta i szósta)

W poszczególne dni tygodnia

PONIEDZIAŁEK:

  • Odbyła się lekcja dla klasy piątej szkoły podstawowej „Pięć porcji warzyw i owoców. O tym jak włączyć je do jadłospisu” według scenariusza nr 13do programu „Żyj smacznie i zdrowo”

Uczniowie chętnie pracowali na lekcji, pracowali indywidualnie i grupowo. Wypełnili ankiety żywieniowe,  karty pracy nr 1, 2, 3, 4, 5 do scenariusza, a także rozwiązywali quiz żywieniowy.  Na zakończenie każdy uczeń otrzymał owoce  jabłka i pomarańcze.

  • Rozpoczęliśmy przeprowadzanie ankiet żywieniowych wśród uczniów gimnazjum. Każdy wychowawca otrzymał ankiety, które miał zrealizować do końca tygodnia.
  • Na długiej przerwie na sali gimnastycznej rywalizowały klasy pierwsze gimnazjum

WTOREK

  • Na czterech pierwszych godzinach lekcyjnych odbyły się warsztaty „ Owoce i warzywa” dla uczniów klasy I , II A, II B, III szkoły podstawowej. Scenariusz zajęć był następujący:
  1. 1.       Powitanie. Uczniowie wymawiali swoje imię i czytali na kartce „Warzywa i owoce są smaczne i zdrowe”.
  2. 2.       Czytanie i układanie nazw warzyw i owoców w kolejności alfabetycznej. Uczniowie pracowali w dwóch grupach i rywalizowali kto pierwszy odgadnie wszystkie nazwy i ułoży je w kolejności alfabetycznej.
  3. 3.       Odgadywanie zagadek o owocach i warzywach . Po przeczytaniu tekstu  uczniowie zgłaszali się, kto pierwszy poznał zagadkę.
  4. 4.       Zapoznanie dzieci z wierszem Ireny Landau „Możecie spytać”
  5. 5.       Rozmowa na temat treści utworu. Uczniowie wymieniali nazwy owoców i warzyw, które zostały zamieszczone w wierszu. Odpowiadali też na pytania: Co to są witaminy? Dlaczego należy spożywać witaminy? Które witaminy były zamieszczone  w wierszu? Jakie są jeszcze witaminy? Dlaczego określa się je literami alfabetu? Gdzie najczęściej spotykamy witaminy?
  6. 6.       Wspólne śpiewanie piosenki „ Witaminki, witaminki dla chłopczyka i dziewczynki w wykonaniu zespołu „Fasolki”
  7. 7.       Zabawa w rozpoznawanie owoców i warzyw  przy zasłoniętych oczach za pomocą zmysłu węchu i dotyku. Przed zabawa nauczyciel wytłumaczył dzieciom, że otaczający świat można poznawać za pomocą zmysłów wzroku, słuchu, smaku, dotyku, węchu.
  8. 8.       Wspólne rozwiązywanie krzyżówki o owocach i warzywach i utworzenie hasła końcowego.
  9. W klasach starszych praca w grupach na kartach pracy , w klasach młodszych zabawa owocami i warzywami– rozpoznawanie warzyw i owoców za pomocą zmysłu smaku, węchu i dotyku.
  10. Wspólne przygotowanie i smakowanie sałatki owocowej.
  11. Dekoracja uczniów naklejkami. Każde dziecko otrzymało plakietkę wykonana z papieru samoprzylepnego „Warzywa, owoce i soki są na 5”.
  12. Uczniowie klasy pierwszej otrzymali również karty pracy do pokolorowania  w klasach  – warzywa i owoce.

ŚRODA

  • Uczniowie i nauczyciele przygotowali stoisko ze zdrową żywnością. W skład którego wchodziło:
  1. Sok Kubuś naturalnie przygotowany
  2. Sok z zielonej pietruszki i cytryny
  3. Sok marchewkowy naturalnie przygotowany
  4. Koktajl truskawkowy
  5. Babeczki owsiano-bananowe
  6. Ciasto jabłkowe
  7. Sałatka owocowa
  8. Sałatka fitness
  9. Kanapki z sałatą, serem, ogórkiem zielonym, pomidorem, rzodkiewką i szczypiorkiem

Na  zebraniu  rodzice otrzymali ulotki o zdrowym odżywianiu

CZWARTEK

  • Odbyła się dwugodzinna impreza ogólnoszkolna podsumowująca nasz projekt,   dla wszystkich uczniów z naszej szkoły.

Na pierwszej godzinie lekcyjnej odbyła się krótka  projekcja filmu „Dlaczego warto jeść owoce i warzywa” – o podobieństwie owoców i warzyw do narządów wewnętrznych człowieka. Następnie  odbył się pokaz mody owocowo- warzywnej. Z każdej klasy występował jeden lub kilku uczniów przebranych za owoc lub warzywo. Początkowo prezentowały się dzieci ze szkoły podstawowej a następnie z gimnazjum. Następnie odbyły się trzy konkursy:

  1. Odgadywanie nazw owoców i warzyw przy zasłoniętych oczach
  2. Wymyślanie na czas haseł o owocach i warzywach
  3. Konkurencja specjalna dla nauczycieli- wyszukiwanie błędów ortograficznych w nazwach owoców i warzyw.

             Na drugiej godzinie lekcyjnej odbyły się  krótkie występy artystyczne  każdej klasy, siedem klas szkoły podstawowej i osiem klas gimnazjum. Były wiersze, piosenki oraz kabarety. Po występie klasy II A gimnazjum, która śpiewała piosenkę „Ogórek , ogórek zielony ma garniturek”, wszyscy uczestnicy zostali poczęstowani  warzywnymi koreczkami zrobionymi z ogórka i papryki.

Na zakończenie imprezy ogłoszono wyniki na najładniejszą gazetkę w klasach. W gimnazjum wygrała klasa I A, która przygotowała gazetkę ze świeżych warzyw. W szkole podstawowej klasa II a . Ogłoszono również wyniki rywalizacji sportowej w żonglerce piłką nożną, odbiciach w kometkę i piłką siatkową.  Oprócz nagród w formie dyplomów zwycięscy otrzymali również w nagrodę owoce i warzywa.

PIĄTEK

  • Odbyła się lekcja „ 10 zasad racjonalnego żywienia w pigułce” według scenariusza nr 7 projektu edukacyjnego w klasie II A i II C gimnazjum.      
  • Obliczono wyniki ankiety i umieszczono na plakacie „Wyniki Polski i naszej szkoły”
  • Przekazano innym wychowawcom klas materiały edukacyjne do przeprowadzenia lekcji na temat zdrowego odżywiania.         

          

PODSUMOWANIE   

 

  1. Cała społeczność szkolna zaangażowała się w projekt edukacyjny „Żyj smacznie i zdrowo”-  uczniowie ,  nauczyciele i rodzice.
  2. Lekcje o zdrowym odżywianiu odbyły się w szkole podstawowej i w gimnazjum.
  3. Najmłodsze klasy  realizowały projekt na warsztatach
  4. Przeprowadzone ankiety obrazują stan odżywiania się naszych uczniów
  5. Uczniom podobało się stoisko ze zdrową żywnością, chętnie kosztowali zdrowe produkty.
  6. Rywalizacja sportowa zmobilizowała uczniów do bicia rekordów.
  7. Cała szkoła była pięknie udekorowana- w każdej klasie przygotowane były gazetki o zdrowym odżywianiu.
  8. Występy artystyczne, pokaz mody owocowo-warzywnej, konkursy  pokazały jak uczniowie poprzez zabawę uczą się zasad  zdrowego odżywiania,.
  9. Uczniowie pytają się o następna edycję programu.