Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Osiecznicy

  • Kalendarium

    Poniedziałek, 2024-04-29

    Imieniny: Hugona, Piotra

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1570801
    • Do końca roku: 246 dni
    • Do wakacji: 53 dni

WYCIECZKA KLASY V i VI do STAREJ KOPALNI w WAŁBRZYCHU

W czwartkowy poranek zebraliśmy się na boisku szkolnym oczekując na autokar, którym wybraliśmy się na wycieczkę do Wałbrzycha.

      Pierwszy przystanek urządziliśmy na obrzeżach miasta, aby posilić się w restauracji McDonald’s. Dotarliśmy tam kilka minut po godzinie 10-tej kiedy wydawane były jeszcze zamówienia śniadaniowe, a my zjedliśmy wyśmienite i pożywne śniadania w naszych domach więc w napięciu oczekiwaliśmy na pojawienie się o godz. 10.30 możliwości zamówienia zestawów obiadowych. Ku uciesze zgromadzonych w restauracji klientów odliczaliśmy głośno dziesięć, dziewięć, osiem, siedem, sześć, pięć, cztery, trzy, dwa, jeden…i w końcu mogliśmy złożyć zamówienia! Jakież było zaskoczenie opiekunów wycieczki kiedy jeden z naszych kolegów zgłosił, że w zamówionym hamburgerze utkwił jego ząb mleczny!!! Nauczyciele już widzieli siebie pod palmami na wakacjach życia za odszkodowanie od McDonald’s. Wybierali destynacje na wyjazdy wakacyjne… Seszele, Malediwy… ale na te podróże nauczyciele muszą odłożyć z własnych pieniędzy bo nikt nie będzie składał pozwu o odszkodowanie. Hmm, mogłoby to wiązać się z dożywotnim zakazem wejścia do restauracji McDonald’s, a to byłaby kara nie do zniesienia! Po godzinnym pobycie zakończonym na placu zabaw przejechaliśmy kawałeczek i dotarliśmy do Starej Kopalni.

    Chowając się pod parasolkami udaliśmy się do Centrum Nauki SOWA, gdzie zostaliśmy podzieleni na dwie grupy.

   Klasa V z wychowawczynią oraz opiekunem – Panem Zdzisławem Karwatem rozpoczęła od zwiedzania muzeum oraz podziemi; natomiast uczniowie klasy VI pod opieką wychowawczyni Pani Anety Straszak oraz    Pani Małgorzaty Kubów uczestniczyli w warsztatach chemicznych w Centrum Nauki SOWA.

  Po półtoragodzinnym zwiedzaniu oraz warsztatach edukacyjnych nastąpiła przerwa w kawiarni „Sztygarówka” gdzie mogliśmy kupić ciasto, lody oraz gorące napoje, a także zjeść kanapki i inne przekąski przywiezione z domu.

Obie klasy podczas tzw. szychty fuksów poznały historię kopalni, dowiedziały się jak wygląda praca górnika oraz poznały różne ciekawostki związane ze strojem górniczym, np. co symbolizują różne kolory piór na górniczej czapce.

Wybieracie się to teleturnieju „Milionerzy”? To spróbujcie odpowiedzieć dlaczego na każdym górniczym uniformie musi być 29 guzików?

a)       29 to końcówka daty (1929 r.) kiedy w Polsce powstała pierwsza kopalnia, która zaczęła wydobywać węgiel;

b)       tyle lat w chwili śmierci miała Św. Barbara – patronka wszystkich górników;

c)       guziki są ułożone w dwóch rzędach po 14 w każdym rzędzie, a 29 guzik jest umieszczony ku czci patronki górników – Św. Barbary;

d)       według śląskich wierzeń liczba 29 zapewnia pomyślność wszystkim pracującym pod ziemią

Którą odpowiedź wskazaliście jako prawidłową??? Rozwiązanie na końcu opisuMrugnięcie

  Udając się na zwiedzanie podziemi kopalni zostaliśmy wyposażeni w kaski ochronne, które na czole miały umieszczone latarki.

  W podziemiach powiało chłodem i miejscami było mokro. Dodatkowo napotykaliśmy na swojej drodze szczury, które zyskały nazwy nadane przez uczniów klasy V. Para szczurów to Adam i Ewa… Taaa, w podziemiach kopalni mają prawdziwy raj;-) Następnie był szczur Ratatuj, a jako ostatni na naszej drodze pojawił się Brzydal z czerwonymi oczamiMrugnięcie

  Kariery w górnictwie nie zrobimy bo nie wyobrażamy sobie pracy pod ziemią. Trzeba wykazać się hartem ducha, odwagą i mieć dużo siły. My mieliśmy problemy z szuflowaniem węgla oraz przeciągnięciem wagonikaMrugnięcie

  Po zwiedzeniu kopalni uczniowie klasy V uczestniczyli w warsztatach astronomicznych w Centrum Nauki SOWA. Jak powstał Układ Słoneczny? Kto postawił jako pierwszy nogę na Księżycu? Na te i inne pytania uzyskaliśmy odpowiedź od naszej instruktorki. Następnie uczestniczyliśmy w praktycznych warsztatach tworzenia wszystkich planet Układu Słonecznego, budowaliśmy rakiety, które wzbiły się w powietrze oraz rozpoznawaliśmy gwiazdozbiory.  Spisaliśmy się na medal! Za udział w zajęciach otrzymaliśmy certyfikaty. Możemy pracować w NASA!

  Po warsztatach nadszedł czas na samodzielne odkrywanie do czego służą urządzenia w centrum edukacyjnym SOWA.

  Uczniowie klasy VI wzięli udział w warsztatach chemicznych. Mieszając różne ciecze tworzyli tajemnicze mikstury, które miały zapewnić uczestnikom warsztatów wiedzę na miarę wiadomości zamieszczonych w Wikipedii. Wszyscy okazali się być wybitnymi chemikami bo hala, w której prowadzone były warsztaty dalej stoi, nie doszło do żadnego wybuchu!

  Po zwiedzaniu kopalni, warsztatach edukacyjnych oraz zakupie pamiątek „wesoły autobus” ruszył w drogę powrotną do Osiecznicy.

„MILIONERZY” – prawidłowa odpowiedź to B! Kto z Was został milionerem? Po wygraną proszę zgłosić się do XYZ. Domyślcie się kto to jestMrugnięcie